En liten sniktitt i neste utgave av “Dråpen”

By 7. november 2016 Aktuelt

Velkommen etter.

jonas-gahr-stoereapI flere år har FFFS snakket og skrevet om viktigheten av å beskytte norske sjøfolk fra å bli utkonkurrert av billige utenlandske mannskaper. Vi har i flere år tatt til ordet for å innføre proteksjonisme på kysten og sokkelen. Tilbakemeldingene fra de andre forbundene og enkelte politikere, har vært hånlige fnys.

Når vi nå kan lese at de selvsamme forbund NSF, NSOF og DMNF samt lederen i landets største parti, Jonas Gahr Støre, går bredt ut og sier at man må stoppe sosial dumping, er også det et ekko av hva FFFS har hevdet i årevis, men troverdigheten deres er derimot nå på et lavmål.

Skipsreder og AP leder Jonas Gahr Støre har begynt å lese Dråpen, som resten av Stortingets politikere. Alle stortingspolitikerne ligger inne i Dråpens adresseliste. Nå har Støre begynt å få kalde føtter, kan det se ut som. I årtier har han og hans familie vært storaksjonærer i det Stavangerbaserte rederiet Solvang, som stort sett bare har utenlandske mannskaper.

(Solvang (OSE: SOLV) er et rederi med hovedkontor i Stavanger. Selskapet opererer sytten skip, blant annet tankskip for LPG og etylen. Syv av skipene er nybygde fra Meyerverftet i Rostock/Papenburg og Hyundai Heavy Industries (HHI) i Ulsan, Sør-Korea. MT «Clipper Orion» (60 000 m³), den første LPG-tankeren fra HHI, ble levert i 2008. Selskapet ble stiftet i 1936. Det er notert på Oslo børs) (Wikipedia).

Nå står Støre frem og forlanger norske vilkår på kysten, noe han tydeligvis ikke satte stor pris på for fire år siden, i 2012. Da søkte han nemlig om å slippe norske forhold om bord i et av sine skip, Clipper Harald. De som hadde muligheten til å avslå en slik søknad, var ingen ringere enn de tre nevnte forbundene samt Sjøfarts Direktoratet, hvor gamle kompisen til Jonas Gahr Støre, Olav Akselsen styrer skuta. Selv om Olav Akselsen ikke har de rette papirene for å inneha jobben som direktør i direktoratet, ble han utnevnt Sjøfartsdirektør. Det han derimot har i orden, er partiboka.clipper-harald-ny

For å få en slik søknad innvilget måtte den gå til en nemd bestående av Norsk Sjømanns forbund, Norsk Sjøoffisers Forbund og Det Norske Maskinistforbundet, samt Sjøfartsdirektoratet. Det var «nemden» som skulle avgjøre om det var et saklig grunnlag for å gi dispensasjon. Siden det var Gahr Støre som søkte, går vi ut fra at da var saken grei, og dispensasjon kunne innvilges.

Det Støre søkte fritak fra, var NIS- loven som sa at NIS- registrerte skip ikke kunne gå mellom to norske havner for å laste/losse. Mannskapene om bord i Clipper Harald var selvsagt dårlig betalte utlendinger. Når han og de tre andre organisasjonene nå snakker om å stoppe sosial dumping, får man en fryktelig ond smak i munnen. Man lever ikke som man predikerer.

«– Sjøfolk, skipsoffiserer og maskinister er ryggraden i norsk maritim kompetanse. Jeg er redd for at det vil bli færre av dem og at unge mennesker ikke vil satse på å bli en del av næringen, fordi de ser en næring med dårlig standard og lav lønn, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre til Klassekampen».

http://miniurl.no/19i