Meningsytringer

Her kan du få si din mening og lese hva andre mener. Legg gjerne igjen en kommentar på hva andre har skrevet, men husk vanlig folkeskikk når du kommenterer.

  • Geir Rasmussen

    Gratulerer med nye nettsider!

    PS! Legg til funskjon for at nyheter åpnes i nytt vindu/fane, og at forumet IKKE åpnes i ny fane/vindu.

  • Anonymous

    Gratulerer med ny nettside!! Fine greier dette!

  • Sea

    Har vi ikke noe på hjertet lengre?

  • Yngve_anon

    Hei.

    Hilser kolleger.
    Takker for arbeidet som blir gjort for oss seilende.

    Jeg har 1 lite ønske som forbundet burde gitt alle medlemmer.
    Begrunnelsen er 2 delt, men jeg ønsker meg en kaffekopp med FFS sin logo.
    Denne koppen bør selvfølgelig passe med lokket fra Statoil koppen som jeg allerede har.

    1. Pique skjorter etc er bra, Men ikke egnet til å eksponere Mitt Forbund på jobb.
    Men en kaffekopp med FFS sin logo, kanskje med et slagord som; 1 forbund,1yrke; for alle sjøfolk; kun samlet kan vi gjøre en forskjell, etc etc.. Dette vil nok hjelpe på rekrutteringen, ettersom kaffekoppen min blir veldig mye brukt og eksponert. Og effekten på andre båter blir nok deretter med hensyn på rekrutteringen til forbundet. Legg gjerne ved noen klistremerker til bilen/konebil/etc i neste Dråpen.

    2. Jeg drikker mye kaffe og kaffekopper er ofte i manko. Jeg ønsker gjerne å ha min egen, Kanskje jeg må sette navn på min etterhvert som det blir flere med samme logo ombord…

    Mvh YET

    • Jajaj

      Kan godt tenke meg å ha klistremerke på bilen.

  • Gratulerer med ny serier i Høyesterett!!

    Meget bra jobba!!

    • Anonymous

      Ja slik at 69 åringen er vernet for oppsigelse og 24 åringen må gå fra arbeidsplassen grunnet mindre ansienitet. Ja, såmenn, Gratulerer med seieren!

  • Jajaj

    Gratulerer med seieren i Høyesterett.

  • Anonymous

    Gratulerer med ny seier i retten! Igjen beviser dere att dere gjør jobben for medlemmene deres!!

  • Jaja

    Gratulerer med ny seier 

  • Jajaj

    Jeg har noen høner til salgs. Jeg vet ikke om du har høner ifra før,men de koster ikke mye. Jeg antar du vet jeg driver med høner, og har reservert deg mot å få de.Hvis ikke ,så kommer de. Jeg sender regningen til Rederiet ditt, og ber de trekke deg i lønn.
    Frekt, ikke sant? Sånn kan det gjøres….

    Atter en gang har jeg (og flere) blitt automatisk trekt noen kroner til NSF.
    Jeg har fått ryddet opp i dette,men svaret fra Rederiet er at man må si ifra på forhånd om man vil være medlem eller ikke. Så lenge de ikke har fått skriftlig melding, så trekker de. For de er pliktige. Pliktige? Hvem har pålagt de den plikten?

    For ferskinger i et rederi, så tror man kansje det er slik.Ingen opplysninger fra rederiet,heller ikke at du må melde deg inn for å få medlemskap. De ser bare på lønnsslippen at de er trekt.
    Frekt, ikke sant?

    • Anonymous

      Siden du mottar lønn referert til en tariiff utarbeidet av NSF er det nok ikke mer enn rett og rimelig at du gjør opp for deg. Men husk å sende et bidrag også til FFFS slik at disse kan fortsette med å blåse ballonger dagen lang……

      • vestlending

        er akkurat det samme om du er på land eller offshore. du kommer i dei fleste tilfeller inn under tariff regulert lønn som er framforhandla av eit fagforbund. det betyr ikkje at ein skal stå med hua i handa og akseptere at slik er det og finne seg i automatisk trekk til fagforbund. Spesielt ikkje forbund som har like stor eller større egeninteresse av å ha inn utenlandske ansatte som dei har stort sett samme kontigent av i kroner og ører og som ikkje har muligheten til å reservere seg mot kontigent trekk!

        • Anonymous

          Ja, det er vel et faktum at noen liker å “snylte” på andre, resten i tilsvaret ditt fell på eget grunnlag, som et godt døme på ekte “tull og tøv-prat”. Men gi endelig hver en krone du har til FFFS, de trenger mere lønna di enn du selv, slik at de kan fortsette å “blåse ballonger dagen lang!

    • Anonymous

      Siden du mottar lønn referert til en tariiff utarbeidet av NSF er det nok ikke mer enn rett og rimelig at du gjør opp for deg. Men husk å sende et bidrag også til FFFS slik at disse kan fortsette med å blåse ballonger dagen lang……

  • Magnus

    Gode artikler angående fjerning av sjømannsloven i siste utgave av Dråpen! Jeg har nå meldt meg inn i FFFS, og håper dere jobber videre med dette.

  • Anders

    hei.
    jeg går for tiden på Bergen maritime tekniske fagskole på andre året nautikk.
    jeg undrer meg over at nesten samtlige i min klasse aldri har hørt om FFFS, kanskje på tide med et skole besøk? da sjøoffisers forbundet og maskinist forbundet frekventerer skolen ganske ofte og rekrutterer på dette viset!
    Mvh Anders 

    • Magnus

      Godt undret!

      FFFS bør se litt mer på bruk av tilgjengelige ressurser. Jeg vil tro de fleste medlemmer er villig til å engasjere seg på et eller annet plan. Blant annet ved skole- og skipsbesøk.

      • Anders

        ja,vil jo tro det at å rekruttere blant framtidens chiefer og kapteiner vil FFFS i lengden da de gjerne kan ha en større gjennomslags kraft blant sine skips kamerater osv..

    • Magnus

      Godt undret!

      FFFS bør se litt mer på bruk av tilgjengelige ressurser. Jeg vil tro de fleste medlemmer er villig til å engasjere seg på et eller annet plan. Blant annet ved skole- og skipsbesøk.

    • Magnus

      Godt undret!

      FFFS bør se litt mer på bruk av tilgjengelige ressurser. Jeg vil tro de fleste medlemmer er villig til å engasjere seg på et eller annet plan. Blant annet ved skole- og skipsbesøk.

  • Torbjørn Johannessen

    Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Vil at tidiligpensjonister forsetter i jobb. Har hun da tatt med sjøfolk. Hvis det gjelder alle yrkesgrupper så må 62 års grensen for sjøfolk opphøre. Staten vil jo tjene ekstra på at sjøfolk forsetter i jobb etter de er blitt pensjonister, jeg tenker da på trekket til pensjonstrygden for sjøfolk.

  • Torbjørn Johannessen

    Etter at man er blitt pensjonist og opptjening av fartsmåneder er opphørt. Så må man vel ha krav på å få vite hva pengene som man blir trukket til pensjonstrygden brukes til. Det er jo nesten kr. 1000 pr mnd. Det er et penger som man ikke får noe igjenn for.
    Det holder ikke med svaret. ” Det bare er sånn ” 

    • hahaha

      Enig med du 🙂 Har jobba med folk som har gått av med pensjon for x anntall år siden.  De betaler inn til sjømannspensjonen, og de vet at de får null kroner tilbake av dette.  Dette er rett og slett tyveri, for det er heller ikke slik at de som mangler x anntall måneder på full uttelling nyter godt av dette.  Solidaritet er derfor ikke svaret.  Pengene forsvinner…..og ikke tilgode for sjøfolk.

  • ojornsen

    Leif O. Jørnsen.

    Det er helt utrolig at så mange sjømenn har godtatt loven av 2001, der staten har brutt
    grunnlovens paragraf 97. om tilbakevirkende kraft. De har tatt ifra oss det lille vi skulle ha etter fylte 67 år. enkepensjonen, likeledes barnepensjonen,og det vi kunne søke om å få tilbakebetalt før folketrygde trede i kraft 1967.Leser man Norges lover, siste utgave, så er sjømannspensjonen er om trent fjernet. Også det vi ble lovet for vår tid i marinen er fjernet.
    Leif O. Jørnsen 

  • YYY
  • BH Stockmann

    Patide å slutte å snakke om nettolønns ordningen , å begynne å ta opp det som virkelig betyr noe , å få NORSKE sjøfolk ut igjen. å sloss for/ta tilbake våre jobber i langfarten ( utriksefarten) – HOIST THE COLOURS

  • Bjørn H Stockmann

     Påtide å slutte å diskutere NettolønnsOrdningen å begynne å diskutere hvordan vi skal få NORSKE SJØFOLK ut på havet igjen , samt å sloss for/ta tilbake våre jobber i langfarten ( utriksefarten) – HOIST THE COLOURS

    • Harald

      Du er nok for sent ute med ønsket. Nettolønnsordningen kom fordi rederne har dyktige folk til å ta seg av sine interesser. Nå er det resten av norske sjøfolk som står for tur og skal ut. Det foregår med all hjelp fra NSF. De som ikke har innsett dette ennå, står fortsatt som medlemmer der. Om ikke det slaget skal tapes helt, må alle norske sjøfolk som er att, gå inn i et felles lag for i det hele tatt å ha en mulighet. Og valget står da ene og alene om FFFS.        Lykke til.

  • Sjødamen

    Hvor mange aktive medlemmer har FFFS pr. i dag? Har dere fått i stand noen forhandlingsavtale med rederiene?

  • Øystein

    Hei! Hvordan er mulighetene for at FFFS kan tilby eFaktura på kontigentene? Det ville vært fantastisk kjekt, spesielt mens man er til sjøs og ikke mottar vanlig post. De aller fleste sjøfolk har jo pr idag tilgang til internett om bord.

  • Audun

    Har noen her i FFFS blitt oppsagt med ett vennlig ” vi har ikke bruk for deg leger men vi skal finne en ny arbeidsgiver til deg?!” isåfall vil jeg advare mot dette da du vil miste retten på oppsigelses lønn siden du har fått “hjelp” til å finne ny jobb….

  • Audun

    Skal et lønns og arbeidsvilkår dokument være hemmeligstemplet?? Trodde det var bare militæret som hemmeligstemplet ting i disse dager..

  • Anonymous

    Det eneste store jeg har sett FFFS har fått til å produsere er store utgifter for mat og opphold for sin Administrasjon som villedede medlemmer må betale for.
    FFFS har ikke tariffer, ikke trygdeordninger eller noe som helst for sine medlemmer. Det eneste de har å tilby; og gir sine medlemmer  rikt monn av, er tullprat.

    • Her er vel et fint eksempel på at FFFS har sine beundrere ute i den store verden. Innsiktsfult og saklig innlegg, men vi lar slikt stå. Vedkommende utviser en stor kunnskapløshet, og det er desverre enkelte med slik kunnskapløshet og uvitenhet som alltid fremmer slike saklige innlegg av og til. FFFS gjør en utmerket jobb for sjøfolk uavhengig av departement men blir nektet å sitte med i hovedforhandlingene. For hvert år så øker medlemsmassen og tilslutt vil man tvinge frem en løsning på dette og.

      • Anonymous

        Vel, vel så vet vi at FFFS har ihvertfall 1 stk. beundrer…..
        Stakkars mann, Ikke er han inndekket i en eneste tariff, ikke i en eneste trygdeordning, ikke i en enste forsikringsordning,,, 
        Joda, det finnes enkeltindivider som ønsker å leve farlig…

        • hehe

          Jeg er en annen beundrer, om det er det du liker å kalle medlemmene av fffs.  Jeg greier å se fordelen ved at sjøfolk står sammen, uansett profesjon.  Jeg makter å se fordelen ved å stå i en organisasjon som tar det enkelte medlem på alvor.  Jeg greier å se at på sikt vil forhandlingsrett tvinge seg fram.  Å vet du?  Det er ufarlig.  Det handler om visjoner, om å kutte ut organisasjoner som historien har vist er direkte skadelige for medlemmene sine.  Ikke vær bekymret for oss du.  Vi kunne valgt å stå uorganisert, og det er ikke en eneste ting du kan gjøre med det…..

          • Anonymous

            Vel, vel så lot en
            “beundrer” høre fra seg………. Jeg ser at budskapet frembringer en påstand om at
            sjømenn som er medlemmer av DNM – NSOF og DNSF ikke står sammen uansett
            profesjon. Vel, jeg kan fortelle deg en liten hemmelighet Gutten; det gjør
            nemlig disse. De står så sterkt sammen at denne “sekten” du er beundrer av ikke
            får innpass  der de ønsker å føre
            “kvakk-salveriet” sitt. Tenk på det du….

            Så har du også en
            konklusjon du fremsetter som sier at DNM – NSOF og SF ikke tar sine medlemmer
            på alvor, en drøy påstand vil jeg si.. tenk over at disse 3 organisasjonene tar
            sine medlemmer så mye på alvor at de gir sine medlemmer forsikringer– har rett
            til fri advokathjelp – innehar trygdeordninger og ikke minst
            forsikringsordninger for etterlatte å gi til sine medlemmer gjennom sitt medlemskap.

            Altså; disse tre
            org.  har noe mere enn T-skjorter
            og anbefaling av et Mobiltelefonabbonement til en bestemt teleoperatør å gi
            sine medlemmer, slik du er beundrer av, etter mine begreper er dette direkte
            farlig og IKKE UFARLIG slik du tror.

            Å inneha vyer
            skjønner du Gutten er helt supert, også til en fagforening er slike ting svært
            viktig, men disse må også ha et rotfeste i det virkelige liv – og ikke på
            dagdrømmer…..

            Bekymret, vel jeg er
            bekymret for deg og dine som liker og leve farlig, men ta det bare litt med ro,
            så lenge du har en tariff å vise til fra Sjømannsforbundet, og du er trukket
            for såkalt ”tariff-fee” innehar Sjømannsforbundet et ”husbond-ansvar” for deg –
            der er du dekket med gode rettigheter som lønnsmottager.

            Men du må endelig
            fortsette å gi et månedlig bidrag til FFS slik at disse kan fortsette å blåse
            ballonger dagen lang……

          • Joke

            Du må også ta med i “fordelene” med DNM – NSOF og SF at de er med å sponse sjømannskolene på Filippinene slik at det er flere sjømenn fra Filippinene som for jobb. Og da sier det seg selv, nordmenn mister jobber…… “Vi er til for sjøfolk”

          • Malinky

            Og hvor har så “unge Joke” slike påstander fra, kan det være fra et meningsfelle fra FFFS mon tro? Jeg kan fortelle deg en liten hemmelighet unge mann, at Sjømannsorganisasjonene sponser ikke noe sjømannskole på Filippinene, det er det rederforbundet som gjør.
            Men de tre sjømannsorganisasjonene utarbeider Internasjonale tariffer slik at det hersker en viss orden ute i arbeidslivet.
            Nettopp for at slike typer som deg unngår at det hersker “ville vesten” i den Internasjonale sjømannsverden, vel den er vel ikke slike som du selv en del av kanhende? Men verden er faktisk litt større enn nesetippen din guten. Nordmenn stiller faktisk som arbeidstakere både i Norge og i den Internasjonale sjømannsverden, og da skal slike som du selv være hoppende glad for at det hersker en viss orden,- og at der finnes sjømannsorganisasjoner som verner om akkurat den orden som du selv er vernet av. Men fortsett endelig å gi all din hyre til FFFS, slik at de kan fortsette å blåse ballonger dagen lang for slike som deg.

      • Jostein Jakobsen

        Bjarte. Om dere vil til forhandlingsbordet så kan vel dere bare ta deres medlemer ut på oppsigelse fra de tariffavtaler som de er befattet i. Forderetter kreve forhandlinger, og om nødvendig strike. Problemet deres er at dere ikke er tøffe nok. Da dere kun bygger på missnøye, uten at dere gjør det som er nødvendig. En fagforening som ikke tørr å slåss for medlemene sine er ikke mye til fagforening.

        • frode

          Sist jeg var med å streike i regi av nsof, dnmf og nsf, så streiket vi en hel time! Fra klokka 1200 til 1300, altså hele lunchpausen. Og det var ikke anledning for vaktgående personal å streike. Tøffe forbund, disse 3!

    • Her er vel et fint eksempel på at FFFS har sine beundrere ute i den store verden. Innsiktsfult og saklig innlegg, men vi lar slikt stå. Vedkommende utviser en stor kunnskapløshet, og det er desverre enkelte med slik kunnskapløshet og uvitenhet som alltid fremmer slike saklige innlegg av og til. FFFS gjør en utmerket jobb for sjøfolk uavhengig av departement men blir nektet å sitte med i hovedforhandlingene. For hvert år så øker medlemsmassen og tilslutt vil man tvinge frem en løsning på dette og.

    • Pelikanen11

      Det vil være fint om du legger ved tall for disse store utgiftene, slik at vi som betaler kontigent får vite. Du har kansje en link til oss?
      Så det er kun det de buker penger på? Da syns jeg det er rart at de har fått til, så mye som de hr gjort. Du som sitter med kunnskapen ang. økonomi, får dele den med oss

  • hahaha

    .youtube.com/watch?v=1pm4fQRl72k
    Denne illustrer mine visjoner, mine ønsker som er knytta til medlemskapet i fffs.  I want it all…Jeg vil ha arbeidsmiljøloven innført, jeg ønsker forhandlingsrett, Jeg ønsker å arbeide i et miljø som ikke er splittet i forhold til organisasjon….der den organisasjonen jeg naturlig tilhører, nemlig nsf, ikke blir sittende med svarteper.  Svaret er ett forbund, som nekter å leke stolleken med myndigheter og redere.  Det er lov å drømme, det er lov å ha visjoner.  Alt som er menneskeskapt er starta av en tanke.

    • hahaha
      • Anonymous

        Nå fortår jeg hvorfor du kaller deg selv for hahahaha, påstandene dine er jo bare til å le av, rett og slett.

  • Anonymous

    Arbeidsmiljøloven må innføres også til sjøs.
    Slik loven praktiseres i dag, er den til for redere. Med loven i hånd kan rederne si opp sine mannskaper ved fylte 62 år. Dette kan ikke gjøres på land. Videre praktiserer de andre forbundene med hjelp av sjømannsloven tvangstrekk av ”tariffavgift” for seilende i NIS registret. Seilende i NOR registret blir også automatisk trukket for kontingent, selv om de ikke er medlemmer. I NOR registeret kan man reservere seg skriftlig.

    Som en konsekvens av det ovenstående, arbeider FFFS for større demokrati og frihet hva angår fagforbundstilhørighet. Ikke alle ønsker å være tilsluttet en….

    Slik det fremgår i denne «Teksten for idag» hos FFFS er det klart at disse ønsker å gjøre Arbeidsmiljøloven til sjøs mere passende til pensjonister, slik at Ungdommen holdes enda mere utenfor i jobbmarkedet til sjøs.
    Konsekvensen av det som FFFS ønsker er at 67 åringen er sikret videre arbeid, men 32 åringen må gå fra jobben grunnen mindre ansienitet!

    Når det gjelder salmeverset nedenfor: «Tvangstrekk av tariffavgift» så er denne berettiget i det faktumet at Sjømenn skal ha en tryggere arbeidsdag – og ikke minst en sikret lønn og lønningsforhold. 
    FFFS har helt klart imot arbeidsdagen til sjøfolk ikke skal inneha denne sikringen. Sjøfolk som er villedet til å melde seg inn i denne FFFS  betaler og underholder noen ansatte på et kontor som ikke gjør stort annet gjør enn å blåse ballonger, og underholder disse villedede medlemmene med «hjerne-tåkeprat».

    Disse sjøfolkene er sikret en tariff som er utarbeidet av en av de tre andre Sømannsorganisasjonene – og uten denne tariffen hadde det vært «ville-vesten» med FFFS i sadelen. Det er dermed ikke mer enn rett og rimelig at disse er bidragsytere til å dekke kostnaden for å oppretholde en ryddigere tariiff. 

    Eneste tariffen FFFS står er rett og slett tullprat i fra a til å, og intet annet!

    • Ivar

      Så det du mener er at en 62 åring som har jobbet flere tiår for rederiet skal bli satt på land til fordel for en 22 åring som nettop har begynt?

      • Anonymous

        Ja, det synes jeg faktisk… Tenk deg; en 62 åring som har nådd pensjonsalderen, en dato som han visste ville komme, har visst om den i 61,99 år før, er gjeldfri, og har nådd avløsingsdato skal være beskyttet. 22 åringen, med gjeld i huset over skorsteinen, et nystiftet hjem, vel, kanhende denne ikke er verdt så mye for deg i ivaretaking kanskje?
        skjønner du logikken nå?

  • Voltaire

    Kjære Malinky.
    Jeg er veldig glad for at det er et forum som tar inn alles meninger. Inkludert dine. Tenk hvor trist det hadde vært om FFFS også skulle hatt et lukket forum, et forum bare for medlemmer. Slike forum er åpne bare for “Ja mennesker”. Folk som deg og andre med selvstendige meninger hadde ikke hatt noen talerstol. Jeg har lest det du har skrevet her, og lite av det er riktig, men du har i alle fall fått sagt det. Det bør vel være et pluss for FFFS.
     

    • Anonymous

      Lite av det som jeg har skrevet på denne “talerstolen” er riktig sier Voltaire; 

      da må jeg konkludere følgende om disse tre Sjømannsorganisasjonene NSF – DNMF og NSoF:

      Medlemmene i disse 3 organisajonen står ikke sammen!

      Deres månedlige innbetalte kontigent til medlemskap innbefatter ikke følgende:

      Medlemskap – forsikringsdekninger – advokathjelp – rådgiving i tariffsaker og ikke har de tariffer heller – stønad til etterutdanning  pensjonsrådgiving.

      Jeg trenger defor en rådgiving fra kjære Voltaire, om hvilke; 

      tariffer – gratis advokathjelp – rådgivingstjeneste – forsikringsdekninger – stønader for kurs/etterutdanning som er så mye bedre hos FFS slik at jeg kan få meldt overgang selv.

      Så kjære Voltaire, gi meg en rådgiving i dette, for å se om u og dette forbundet ditt er såpass at de klarer det!

  • Anonymous

    Lite av det som jeg har skrevet på denne “talerstolen” er riktig sier Voltaire; da må jeg konkludere følgende om disse tre Sjømannsorganisasjonene NSF – DNMF og NSoF:

    Medlemmene i disse 3 organisajonen står ikke sammen!

    Deres månedlige innbetalte kontigent til medlemskap innbefatter ikke følgende:
    Medlemskap – forsikringsdekninger – advokathjelp – rådgiving i tariffsaker og ikke har de tariffer heller – stønad til etterutdanning  pensjonsrådgiving.

    Jeg trenger defor en rådgiving hos kjære Voltaire, om hvilke; tariffer – gratis advokathjelp – rådgivingstjeneste – forsikringsdekninger – stønader for kurs/etterutdanning som er så mye bedre hos FFS slik at jeg kan få meldt overgang selv.

    Så kjære Voltaire, gi meg en rådgiving i dette!

  • Sailor

    Har i dag fått Dråpen i posten. Sitter og leser “leserbrev”.
    Er det noe nytt? Nei, det er samme jammeret som jeg har lest, og hørt om i åresvis.
    Så leser jeg brevet ” Trygg, raus og ansvarlig”.  Dette er heller ikke noe nytt. Og bli avmønstret mellom hver tur, er vanlig blant rederiene, så lenge du går som vikar. De eier ikke moral, og arbeidtaker står uten rettigheter, om noe skulle skje på friperioden. At en hotellsjef uttaler at du kan komme deg på land, om du ikke klarer dette, sier noe om kulturen, og om hotellsjefen. Flere ganger har jeg vært med og tatt opp lignende saker, og svarene er ikke så forskjellig. ofte hører man: Andre klarer det, så det må vel du klare.
    fast jobb, etter å ha gått som vikar? Rederiet ansetter etter trynefaktor.
    Skulle du gå i fellen og ta opp ting ombord, så kan du regne med at du ikke er ønsket.
    At du ikke ønsker å underskrive med navn, forstår jeg godt. Det betyr så godt som “svartelisting”.
    Det er bare rederier som kan behandle folk slik. Hva om du tok deg jobb på Rema 100 som du bla anbefalt. Du ble oppsagt før ferien, for så å bli ansatt etter ferien. Samme før og etter jul,helger. Skal love deg at det hadde blitt avisoppslag, og masse styr.
    Hotellsjefen anbefaler alle og melde seg inn i NSF, han burde anbefale organisering, og fortelle om at det er flere forbund, og at dere bør orientere dere.
    At han truer med sparken om en sykemelder seg, det sier mye om den personen. Her har du en personalpolitikk, som står til stryk.

    Er rederiet tjent med å ha en slik ansatt?
    Jeg håper virkelig rederiet har fått kopi av leserbrevet.

  • NSOF medlem

    Jeg er medlem i NSOF, og vil fortsette å bli medlem der, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke respekterer andre forbunds meninger og alternativer til løsninger.
    Det viktigste for meg er at det skal være rettferdighet for norske arbeidstakere til sjøss.
    Det er kun rederiene som nyter godt av skittkastingen mellom forbundene.
    FFFS har fått til mye bra, som fokus på Scandinavian Star, og fokus på rettighetene til “voksne” seilende. Men når jeg leser dråpen(som kommer ombord og er god lesning for all del) så slår det meg at argumentasjonen for å bli medlem i FFFS ikke er at FFFS har mye bedre løsninger i enkelt saker enn de andre forbundene, men at de andre forbundene “lurer” medlemene og driver med bondefangeri, og ulovligheter, så kom heller til oss!!!
    Jeg er av den oppfatning at medlemsmasse gir makt, og makt for maktens skyld korrumperer. Jeg har tilgode å se noe forbund med en habil medlemsmasse som klarer å gjøre alle sine medlemmer til lags. Jeg har snakket med medlemmer som har meldt seg ut av NSOF og inn i FFFS, og jeg har snakket med medlemmer som har meldt seg inn i igjen i NSOF etter å ha vært medlemmer i FFFS. Den røde tråden er at de ikke er fornøyd med arbeidet forbundet har gjort for dem.
    Ingen er perfekte, jeg kommer aldri til å hevde at NSOF er ett perfekt forbund, men jeg kommer heller aldri til å tro at FFFS vil klare å gjøre alle sine medlemmer førnøyd hele tiden, selv om de får forhandlingsrett og egne tariff avtaler.
    Men for all del fortsett å være engasjert, og fortsett arbeidet for den norske sjømannstand.
    Har imidlertid en bønn om at den ødeleggende skittkastingen som det kun er kyniske rederier som tjener på avsluttes. Det er rom for FFFS, og hverken NSOF, DNMF, eller NSF har noe å frykte fra FFFS, jeg tror faktisk dette forbundet er ute etter å gjøre de seilendes hverdag bedre på lik linje som de tre andre forbund.

  • Hei.

    Er medlem her, og vil gjerne stille noen
     spørsmål.

    Trygve hegnar er største eier i Hurtigruten. Han forsvarte retten til utenlandsk Crew på direkten i DAX18 for Norwegian. Ny sjef i Hurtigruten kommer fra Norwegian, og som en regel pleier 1+1 bli til tallet 2.

    Er noen på denne ballen?

    Hvorfor er ikke FFFS på twitter, så dere er enklere å få tak i, enklere å tipse om tidsaktuelle saker?

    • Heisann Christian, vi er desverre ikke på twitter. Årsaken er at vi har ganske mange saker som kommer inn og at det er viktigt at disse blir fulgt opp. Vi har videre altid noen som svarer på telefonen hvis behovet for å ta tak i aktuelle saker detter inn. Det vi aldri kan få nok av er engasjerte medlemmer som ønsker å spandere litt av sin fritid på å jobbe med saker som anngår sjøfolk. Det er alltid plass til engasjerte sjøfolk som ønsker å tale sjøfolks sak. Oppfordrer alle til å bruke litt av sin egen fritid til å jobbe for andre

  • Sjomann

    Skatteloven

    § 6-20. Fagforeningskontingent
    (1) Det gis fradrag for kontingent til landsomfattende arbeidstakerorganisasjon som har forhandlingsrett etter lov om offentlige tjenestetvister eller har inngått tariffavtale på vegne av medlemmene. Det samme gjelder kontingent til Norges Fiskarlag.

    Er Fffs en landsomfattende arbeidstakerorganisasjon som har Forhandlingsrett eller tariffavtale for alle sine medlemmer?

    Svaret er nei. Så hvorfor jamrer dere kun om at dere er for unge, og at dere ikke er medlem i en paraplyorganisasjon? Det er mange grunner til at dere ikke får fradraget. Det viktigste med å kalle seg et fagforbund/fagforening må da være å ha forhandlingsrett og tariffavtale for mer en 10 medlemmer. Hvis ikke kan alle organisasjoner kreve fradrag for sine kontingenter.

  • Anonymous

    I nyhetene! “statoil truer med å flagge ut”

    Velkommen etter hehe

    Statoil har allerede begynt utflagginga for lenge siden…mye av båtene de leier inn er ikke norsk flagg og ikke en nordmann ombord…statoil som hovedsakelig er eid av den norske stat har drevet på med dette i mange  år. 

    Først leide de inn esvagt fra danmark, med hovedsakelig færøyske sjøfolk..både båter og mannskap er underlagt helt andre regler enn det som gjelder for norske båter og sjøfolk.. de bytter f.eks mannskap ute i nordsjøen mellom båtene i åpen sjø, som er strengt ulovelig for norske sjøfolk..med god grunn hehe… har skjedd flere uhell allerede med bytting av mannskap i for dårlig vær (er bare blitt dysset ned)..er nok desverre bare tids spørmål før det går skikkelig galt.

    Utflagging og statoil ja…de har som sagt  mange esvagt båter ..blir flere og flere av de, siste nå er Oseberg feltet der en norsk beredskaps båt er byttet ut med esvagt.
       
    De har også flere FAS båter som er færøysk bekvemmelighetsflagg og blir nok flere av de også…statoil er enestående når det kommer til innleie av utenlansk flagget båter..vi har også teekay… bøyelastere de er det mange av…tror det bare er 2 norske igjen resten er vel NIS eller annet bekvemmelighetsflagg fulle av filipinere ..ikke noe vondt sagt om de, men det er sosial dumping på sitt aller beste.

    Må bare spekulere hva de driver med ellers av shortcuts  for å spare penger  rundt omkring på riggene, det skal jeg ikke uttale meg om da jeg egentlig ikke har noe innsyn eller peiling på, men jeg hadde vært sjokkert om de ikke drev på med lignende ting ellers også, når det er så utbredt med å spare penger på utflaggede båter innleid hos statoil.

    Hva som skjer offshore på sjøen vet jeg, da jeg er midt oppi det…. jobber på offshore båt og har vært i nordjøen i over 20 år og det jeg ser synes jeg er utrolig trist.

    Værste av alt er at statoil som er eid i hovedsak av den norske stat er den værste av alle oljeselskapene og i en særklasse der de totalt utklasser de andre selskapene med innleide utflaggede båter.

    Jeg har ofte tenkt på dette hva som foregår..vet myndighetene hva som virkelig skjer…er de med på det? eller tror de at alt er strålende..jeg sjønner iaf ikke noe, jeg ser bare at det rakner over tid, kvalitet/stabilitet og en bærekraftig utvikling i fremtid for de det norske sjøfolka svinner hen i uendelighet.

    Synes jo det er utrolig at politikerene godtar at slikt som dette foregår…kan ikke sjønne at noen som skal styre utviklingen i landet lar kapitalistiske krefter  får lov til å ødelegge et bra system som er bygd opp i generasjoner bli spist opp innenfra ?? 

    Er jo også rett å slett latterlig at statoil truer med å flagge ut…det viser bare sannheten om hva som virkelig foregår…politikerene har gitt fra seg makten over værdier tilhørende hele det norske folk, til en gjeng med kapitalister som bare tenker på sin egen provisjon og karriære, som også mest sannsynelig er villige til å gå over lik for å få det slik de vil.

    Dette gjør de for sitt eget ve og vel på bekostning av felleskapet og en god fremtidsrettet utvikling basert på kvalitet og menneskerett og for norsk verdi syn, som mange av oss holder høyt.

    Kunnet skrevet mye mere om dette, men det får holde hehe… sett fra mitt ståsted er dette rimelig åpenlyst…hva som foregår.

    Utflagging og sosial dumping er et kapitalsistisk metode satt i system for å tjene mere penger for de få…. på bekostning av de mange og som til syvende å sist vil føre til at sammfunnet vil bli svekket og utarmet….blir nesten som en bakterie som spiser opp organismen innenfra.

    PS. ikke noe galt i å tjene penger, men ikke på bekostning av en bærekraftig og fremtidsrettet utvikling.

    Mvh
    Norsk sjømann med lite tro på fremtiden og kapitalister…kan vel kansje ta med politikere også da i samme slengen da de virker totalt fraværende hehe 

  • Malinky

    Jeg spør om hva det er for “gode saker” og hva slags “arbeid” FFFS gjør for sjøfolk, kan noen gi meg ett eneste tips?????

  • Oppklarende, og velskrevet i Nettavisen

    http://www.nettavisen.no/politikk/article3615357.ece

    #valg

  • Malinky

    “Gjør mitt skip om til et “aldershjem” så trives vi alle så mye bedre,

  • Malinky

    Legg ned sjømannspensjonen folkens, arbeid for denne saken.

  • Tommy

    Håper FFFS virkelig kan få satt fokus på FOC båtene som går i ren
    rutefart langs kysten vår, dette er en skremmende utvikling som bare ser
    ut til å fortsette. Må ærlig talt si at jeg ikke vil oppfordre noen
    ungdommer som tenker på å ta en maritim utdanning om å gjøre det.
    Politikerne viser ikke evne og vilje til å verne om det de kan og har
    myndighet til å gjøre noe med.

  • Tore

    FFFS er vel enig med at Filippinere skal få jobb på Norske skip,når han ene sjefen i FFFS er gift med ei Filippinsk og har hus der,så klart da en forsvare bavianene der i asien 😉

  • Malinky

    Det er rett og slett en sannhet at ordtaket: “mot dumheten kjemprr selv værgudebe forgjeves” stemmer 100%. Det er helt forferdelig å lese sånne blad som Dråpen å erfare at innholdet i dette bladet er ikke noe annet enn selvskryt og pissprat om andre… og dette tror noen mennesker på.

Meningsytringer

Her kan du få si din mening og lese hva andre mener. Legg gjerne igjen en kommentar på hva andre har skrevet, men husk vanlig folkeskikk når du kommenterer.